И аз да кажа

(или моето скромно мнение)

За страха и за безстрашните

6 Коментари

Представете си младо момиче (не съм аз!) в автобус, а зад него двама цигани…
Представете си как единият циганин хваща момичето за задника, а то в отговор го удря по ръката, с което предизвиква циганите и те започват да я удрят и ритат…
Представете си как едно единствено момче в автобуса отива и им казва да се спрат, а те нападат него…
Представете си как боят се прехвърля на оживена спирка, в 4 следобед и 20-30 човека гледат безучастно…

За щастие в случката се намесва още едно момче и успят да озаптят циганите и междувременно да звъннат на 112, като полицията реагира много бързо. Оказва се, че междувременно и момичето е звъннало, та само го увещават да подаде жалба срещу циганите. Следва районното (7-мо РПУ са си свършили много добре работата), Пирогов (за щастие на момчето и на близките му – сериозни последици няма), а ще последват съдебна медицина и пак районното.

Като цяло случката завършва с почти щастлив край. Да, обаче аз стоя и си мисля…
Мисля си какво щеше да се случи с момичето, ако не беше реагирало момчето?
Мисля си как преди десетина години ме нападнаха две циганчета и ми изкараха сериозно акъла посред бял ден и никой от минаващите хора не направи нищо…
Чудя се дали ако попадна на мястото на момичето, ще се появи някой толкова безстрашен младеж, за да ми помогне?
И наистина не мога да си отговоря на въпроса – защо сме толкова страхливи? Защо не ни пука какво се случва около нас, точно пред очите ни? Защо е толкова трудно да направим нещо или просто да наберем един прост телефонен номер?

Ако намеря някакъв отговор, ще пиша… Ще се радвам, ако някой съдейства за това : )

*Случката е съвсем истинска и прясна
** Вече съм обяснявала, макар и на друго място, че наричам циганите цигани, защото в махалата, в която съм израснала – в началото на циганската махала, хората от ромски произход нямаха нищо против да ги наричат цигани – според тях разликата между „ром“ и „циганин“ е, че ром е по-културно – за „по телевизия“. Изобщо не става въпрос за расизъм.

Written by Жени

16.12.2010 at 0:36

Публикувано в Още нещо...

6 Коментари

Subscribe to comments with RSS.

  1. Де да беше само страх… да го разбереш. Безсъвестност може би е по близо.
    Някои хора са способни да гледат как пребиват момиче, да се приберат (навреме за филма, добре че са „разумни“ и не се бъркат „където не им е работата“), да хапнат добре и да заспят сладко. Техните прадядовци са измислили най-долната и унизителна (за вярващите в нея) поговорка – „преклонена главица сабя я не сече“. От друга страна по време на новините все ще чуят нещо което да ги накара да кажат „що сме такъв народ бе мааму стара“. Защото те са си те, народа си е народ. Народа е длъжен да се „оправя“ и да се занимава с палавите цигани, не те.
    Ако някой четящ разпознава черти от своя характер, един съвет от мен: всяка вечер пали свещ и се моли ако дъщеря ти извади късмет като онова момиче наблизо да няма такива като теб.

    И да си гледа работата който мисли, че „българите сме такива“. Първо, паспорта ти не те извинява да правиш неща които не харесваш, ти си човек, способен на свободен избор. Второ, винаги ще се намира по някой, който има страх от съвестта си, в която и да е страна. Аз вярвам, че докато има хора, способни да бият жени по улиците ще има и хора готови да ги защитят.

    Радо

    16.12.2010 at 1:13

  2. Ще се опитам с няколко думи да разкажа една случка от преди 27 години. И не е свързана с цигани – те тогава почти не се „изявяваха“.
    Началото на ноември е. Прибирам се от училище по обичайното време – към 18,30 – 19,00 часа. Качвам се в автобуса с мисълта, че нещо ще ми се случи. Оглеждам се през цялото време, но не забелязвам подозрителни лица. Слизам на моята спирка, но не ме напуща усещането за нещо лошо. След известно време чувам зад себе си стъпки, които ме настигат. Забързвам. Чувам ги. Тичам. И той тича. Настига ме в тъмното. Хващаме и започва да ме дърпа. Питам какво иска. Почва да ме удря, падам, рита ме, викам …
    Минават хора (а дали са хора), моля за помощ, те се обръщат на другата страна – не е тяхна работа…
    От към блоковете чувам, че някой тича към нас. И той чува и ме оставя…
    Човекът дойде, помогна ми, заведе ме до вкъщи.
    А онзи беше българин, от автобуса, където уж нямаше подозрителни лица.
    Още не мога да си обясня безхаберието на онези, които ме подминаха.
    Още не мога да преодолея стъпките зад гърба си…
    И се надявам да има хора, които да не се замислят за последствията, а да кажа: „Стига! Спри! Защо?“
    И да има хора, които да им кажат БРАВО!
    БРАВО!

    Павка

    16.12.2010 at 11:24

  3. защото сме се овълчили, детенце. защо да си разваляш собствения рахатлък, когато можеш и ти да загазиш? ей такъв е българина… в повечето му проявления.

    Niili

    19.12.2010 at 16:08

  4. Умишлено не коментирах, защото още не ми е минал ядът… Ама той май няма и да мине скоро. И дори не се надявам, че положението ще се оправи драстично… Оставам с вярата на Радо от последното му изречение.

    Жени

    21.12.2010 at 7:54

  5. Две години живях в Люлин. Първата – точно над пазара. Един ден минавах с колелото от там и тръгнаха да ме гонят две кучета – явно колоездачите са им голям дразнител. Разпищях се, опитвах се да избягам, едното едва не ме ухапа по крака… Наоколо нямаше никого. След още 20-на метра гонене, видях че на отсрещния тротоар минават двама души (мъж и жена) и се разпищях още по-силно, крещях за помощ… Кучетата още бяха по петите им. Очаквах хората да се опитат да направят нещо; ако бяха тръгнали срещу кучетата, или дори само ако бяха извикали срещу тях, вероятно щяха да помогнат.
    Двамата даже не смениха израженията на лицата си. Продължиха си безмълвно.
    След още няколко метра кучетата се отказаха да ме гонят и се върнаха надолу по улицата. Ами ако бяха продължили?

    Rumena

    08.01.2011 at 23:25

  6. Аз с много дни закъснение да задам въпроса защо хората са разделени на цигани и момчета. Циганите не могат да са момчета, или пък са първо цигани, после момчета или пък нециганите са първо момчета и после нецигани.
    Което изобщо не идва да каже, че не подкрепям мнението на Жени за случката.

    Svetlina

    11.02.2011 at 21:04


Вашият коментар

